Recherche simple




Recherche complexe

Œuvres par page

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
N° catalogue Volume, page Titre 1 Titre 2 Titre supplétif Date Matériaux Dimensions (cm) Image Titre
301 300 Vol. I, p. 329 salon de Monsieur Goulden, Le 1928 ou 1929 Oil on canvas 46 X 38 voir voir
302 301 Vol. I, p. 329 automate, L' 1929 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
303 302 Vol. I, p. 330 femme cachée, La 1929 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
304 303 Vol. I, p. 331 trahison des images, La 1929 Oil on canvas 60 X 81 voir voir
305 304 Vol. I, p. 333 alphabet des révélations, L' 1929 Oil on canvas 54 X 73 voir voir
306 305 Vol. I, p. 334 palais de rideaux, Le 1929 Oil on canvas 81 X 116 voir voir
307 306 Vol. I, p. 334 sens propre, Le 1929 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
308 307 Vol. I, p. 335 sens propre, Le 1929 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
309 308 Vol. I, p. 336 miroir magique, Le 1929 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
310 309 Vol. I, p. 336 sens propre, Le 1929 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
311 310 Vol. I, p. 337 sens propre, Le 1929 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
312 311 Vol. I, p. 337 sens propre, Le 1929 Oil on canvas 54 X 73 voir voir
313 312 Vol. I, p. 338 abandon, L' 1929 Oil on canvas 54 X 73 voir voir
314 313 Vol. I, p. 338 temps menaçant, Le 1929 Oil on canvas 54 X 73 voir voir
315 314 Vol. I, p. 339 naissance des fleurs, La 1929 Oil on canvas 26 X 35 voir voir
316 315 Vol. I, p. 340 [Plant with word] 1929 Oil on canvas mounted on board 22 X 12 voir voir
317 316 Vol. I, p. 340 [Biomorphic figure with words] 1929 Oil on canvas 41 X 27 voir voir
318 317 Vol. I, p. 341 arbre de la science, L' 1929 Oil on canvas 41 X 27 voir voir
319 318 Vol. I, p. 341 Saucisse casquée 1929 Oil on canvas 55 X 46 voir voir
320 319 Vol. I, p. 342 faux miroir, Le 1929 Oil on canvas 54 X 81 voir voir
321 320 Vol. I, p. 343 tentation, La 1929 Oil on canvas ‹55 X 46› voir voir
322 321 Vol. I, p. 344 six éléments, Les 1929 Oil on canvas 73 X 100 voir voir
323 322 Vol. I, p. 345 vie secrète, La 1929 ou 1930 Oil on canvas 55 X 46 voir voir
324 323 Vol. I, p. 345 palais de la courtisane, Le 1929 ou 1930 Oil on canvas ‹73 X 54› voir voir
325 324 Vol. I, p. 346 promenoir des amants, Le 1929 ou 1930 Oil on canvas ‹92 X 73› voir voir
326 325 Vol. I, p. 346 Sans titre 1930 Oil, corrugated cardboard and card on canvas Inc. voir voir
327 326 Vol. I, p. 347 Au seuil de la liberté 1930 Oil on canvas 114 X 146 voir voir
328 327 Vol. I, p. 349 évidence éternelle, L' 1930 Oil on five canvases, mounted on glass 22 X 12  19 X 24  27 X 19  22 X 16  22 X 12 voir voir
329 328 Vol. I, p. 350 Profondeurs de la terre 1930 Oil on four canvases, framed and mounted on glass 12 X 22  16 X 22  22 X 16  19 X 24 voir voir
330 329 Vol. I, p. 351 perfections célestes, Les 1930 Oil on four canvases, framed and mounted on glass 27 X 22  24 X 33  35 X 22  33 X 24 voir voir
331 330 Vol. I, p. 352 annonciation, L' 1930 Oil on canvas 114 X 146 voir voir
332 331 Vol. I, p. 354 Grelots roses, ciels en lambeaux 1930 Oil on canvas 73 X 100 voir voir
333 332 Vol. I, p. 354 clef des songes, La 1930 Oil on canvas 81 X 60 voir voir
334 333 Vol. I, p. 355 [Portrait of E.L.T. Mesens] 1930 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
335 App. 1 Vol. I, p. 357 Nature morte 1916-1919 2 Inc. Inc. voir voir
336 App. 2 Vol. I, p. 357 pont de Sambre, Le 1916-1919 3 Inc. Inc. voir voir
337 App. 3 Vol. I, p. 357 [Avenue] 1916-1919 4 Inc. Inc. voir voir
338 App. 4 Vol. I, p. 357 [Cavalry charge] 1916-1919 5 Inc. Inc. voir voir
339 App. 5 Vol. I, p. 358 [Reclining nude] 1916-1919 6 Inc. Inc. voir voir
340 App. 6 Vol. I, p. 358 tramway, Le 1916-1919 7 Inc. Inc. voir voir
341 App. 7 Vol. I, p. 358 boulevard, Le 1916-1919 8 Inc. Inc. voir voir
342 App. 8 Vol. I, p. 358 petites filles qui jouent Ă  la corde, Les 1916-1919 9 Inc. Inc. voir voir
343 App. 9 Vol. I, p. 358 Danseuse 1916-1919 10 Inc. Inc. voir voir
344 App. 10 Vol. I, p. 359 SĂ©maphores 1916-1919 11 Inc. Inc. voir voir
345 App. 11 Vol. I, p. 359 ‹Couple dansant› 1920-1924 12 Inc. Inc. voir voir
346 App. 12 Vol. I, p. 359 escalier, L' 1920-1924 13 Inc. Inc. voir voir
347 App. 13 Vol. I, p. 359 [Portrait of Marie Bouillon] 1920-1924 14 Inc. Inc. voir voir
348 App. 14 Vol. I, p. 359 [Portrait of Jeanne Radu] 1920-1924 Inc. Inc. voir voir
349 App. 15 Vol. I, p. 360 [Title unknown] 1920-1924 15 Inc. Inc. voir voir
350 App. 16 Vol. I, p. 360 [Title unknown] 1920-1924 16 Inc. Inc. voir voir
351 App. 17 Vol. I, p. 360 femme assise, La 1920-1924 17 Inc. Inc. voir voir
352 App. 18 Vol. I, p. 360 virtuose, La 1920-1924 18 Inc. Inc. voir voir
353 App. 19 Vol. I, p. 360 [Head of a frightened man] 1920-1924 19 Inc. Inc. voir voir
354 App. 20 Vol. I, p. 360 [Street scene with barrel organ] 1920-1924 20 Inc. Inc. voir voir
355 App. 21 Vol. I, p. 360 récital, Le 1920-1924 21 Inc. Inc. voir voir
356 App. 22 Vol. I, p. 361 [Standing figure] 1920-1924 22 Inc. Inc. voir voir
357 App. 23 Vol. I, p. 361 couturière, La 1920-1924 23 Inc. Inc. voir voir
358 App. 24 Vol. I, p. 361 ‹Pascal› 1920-1924 24 Inc. ‹40 X 50› voir voir
359 App. 25 Vol. I, p. 362 gare, La 1920-1924 25 Inc. ‹70 X 100› voir voir
360 App. 26 Vol. I, p. 362 Jeune fille 1920-1924 26 Inc. ‹70 X 50› voir voir
361 App. 27 Vol. I, p. 362 Sémaphores 1920-1924 27 Inc. ‹75 X 40› voir voir
362 App. 28 Vol. I, p. 362 causette, La 1920-1924 28 Inc. ‹80 X 70› voir voir
363 App. 29 Vol. I, p. 362 Objets 1920-1924 29 Inc. Inc. voir voir
364 App. 30 Vol. I, p. 363 ménage de l'inventeur, Le 1925-1930 30 Inc. Inc. voir voir
365 App. 30a 31 Vol. V., p. 8 long voyage, Le 1925-1930 32 Inc. Inc. voir voir
366 App. 31 Vol. I, p. 363 deux statues, Les 1925-1930 33 Inc. Inc. voir voir
367 App. 32 Vol. I, p. 363 promenade dans le fleuve, Une 1925-1930 34 Inc. Inc. voir voir
368 App. 33 Vol. I, p. 363 centre de la nature, Le 1925-1930 35 Inc. Inc. voir voir
369 App. 34 Vol. I, p. 363 illusion modèle, L' 1925-1930 36 Inc. Inc. voir voir
370 App. 35 Vol. I, p. 364 récolte des nuages, La 1925-1930 37 Inc. Inc. voir voir
371 App. 36 Vol. I, p. 364 maladie des planchers, La 1925-1930 38 Inc. Inc. voir voir
372 App. 37 Vol. I, p. 364 squelette du vide, Le 1925-1930 39 Inc. Inc. voir voir
373 App. 38 Vol. I, p. 364 contours de la vie, Les 1925-1930 40 Inc. Inc. voir voir
374 App. 38a 41 Vol. V, p. 8 double réalité, La 1925-1930 42 Inc. Inc. voir voir
375 App. 38b 43 Vol. V, p. 8 injure difficile, L' 1925-1930 44 Inc. Inc. voir voir
376 App. 38c 45 Vol. V, p. 8 rendez-vous, Le 1925-1930 46 Inc. Inc. voir voir
377 App. 39 Vol. I, p. 364 esprit comique, L' 1925-1930 47 Inc. Inc. voir voir
378 App. 40 Vol. I, p. 364 [Portrait of Camille Goemans] 1925-1930 48 Inc. Inc. voir voir
379 App. 41 Vol. I, p. 365 rĂ´le inconnu, Le 1925-1930 49 Inc. Inc. voir voir
380 App. 42 Vol. I, p. 365 corps humain, Le 1925-1930 50 Inc. Inc. voir voir
381 App. 43 Vol. I, p. 365 usage de la parole, L' 1925-1930 51 Inc. Inc. voir voir
382 App. 44 Vol. I, p. 365 usage de la parole, L' 1925-1930 52 Inc. Inc. voir voir
383 App. 45 Vol. I, p. 365 usage de la parole, L' 1925-1930 53 Inc. Inc. voir voir
384 App. 46 Vol. I, p. 365 vie secrète, La 1925-1930 54 Inc. Inc. voir voir
385 App. 47 Vol. I, p. 365 escamotage de la pipe, L' 1925-1930 55 Inc. Inc. voir voir
386 App. 48 Vol. I, p. 365 mimosa du moment, Le 1925-1930 56 Inc. Inc. voir voir
387 App. 49 Vol. I, p. 366 changement des couleurs, Le 1925-1930 Inc. Inc. voir voir
388 App. 50 Vol. I, p. 366 sens propre, Le 1925-1930 57 Inc. Inc. voir voir
389 App. 51 Vol. I, p. 366 eau précieuse, L' 1925-1930 58 Inc. ‹74 x 64› voir voir
390 App. 52 Vol. I, p. 366 [Portrait of Alice Apfel] 1925-1930 59 Inc. Inc. voir voir
391 App. 53 Vol. I, p. 367 ‹Portrait› 1925-1930 60 Inc. ‹54 X 116› voir voir
392 App. 54 Vol. I, p. 367 pays natale [sic], Le PĂ©riode incertaine 61 Inc. Inc. voir voir
393 App. 55 Vol. I, p. 367 manteau des ténèbres, Le Période incertaine 62 Inc. Inc. voir voir
394 App. 56 Vol. I, p. 368 [Painting with a cannon or the word ‘canon'] Période incertaine 63 Inc. Inc. voir voir
395 334 Vol. II, p. 171 calcul mental, Le 1931 Oil on canvas 73 X 116 voir voir
396 335 Vol. II, p. 172 oracle, L' 1931 Oil on canvas 60 X 92 voir voir
397 336 Vol. II, p. 172 tempĂŞte, La 1931 Oil on canvas 54 X 73 voir voir
398 337 Vol. II, p. 173 malédiction , La 1931 Oil on canvas 54 X 73 voir voir
399 338 Vol. II, p. 174 été, L' 1931 Oil on canvas 60 X 73 voir voir
400 339 Vol. II, p. 174 voix des airs, La 1931 Oil on canvas 73 X 54 voir voir
2 « This title and that of app. 2 are listed as oil paintings under Magritte’s name in the catalogue of an arts and crafts exhibition at Châtelet in July-August 1916 » (vol. I, p. 357).

3 « This title and that of app. 2 are listed as oil paintings under Magritte’s name in the catalogue of an arts and crafts exhibition at Châtelet in July-August 1916 » (vol. I, p. 357).

4 « No doubt it was painted close in time to the other two — the same year, 1916, or the following year. » (Vol. I, p. 357.)

5 « […] that in 1917 or 1918 Magritte ‘avait peint une charge de cavalerie […]’ » (vol. I, p. 357).

6 « An early photograph of Magritte, […] which looks as if it was probably taken around 1918 in the studios of the Académie Royale des Beaux-Arts, shows him, brush and palette in hand, in front of an unfinished painting on an easel. Enough of the painting is visible to establish that the subject is almost certainly a reclining nude. » (Vol. I, p. 358.)

7 « The works were doubtless painted in 1919. » (Vol. I, p. 358.)

8 « It seems likely that it was also the work in the Magritte-Flouquet exhibition in January 1920 which in retrospect Mesens called ‘Le boulevard’ » (vol. I, p. 358).

9 « this is surely his own title for a work included in the Magritte-Flouquet exhibition in January 1920. » (Vol. I, p. 358.)

10 « Magritte, in an undated letter to Flouquet (which can be dated to November 1920), refers to one of the six works he told him he was planning to send to Geneva Bâtiment 1920 as ‘danseuse (nouveauté)’ » (vol. I, p. 357).

11 « This title, ‘Sémaphores’ is listed in the letter to Flouquet cited under app. 9 as one of the works Magritte was counting on sending to Geneva Bâtiment 1920 » (vol. I, p. 359).

12 « […] the drawing shows a work so close to certain painting of 1920 in oil […] and in tempera […] that it is surely a work of that year, although it may never have been finished. » (vol. I, p. 359.)

13 « In a letter to Flouquet postmarked 16 November 1920 Magritte wrote: ‘Bientôt je vais executer [sic] “l’escalier” pak en stoel boven paars’ […]. The title is included in Geneva Bâtiment 1920 » (vol. I, p. 359).

14 « Marie Bouillon was the sister of Emma Bouillon, whose portrait, cat. 22., Magritte had painted in 1921. » (Vol. I, p. 359.)

15 « They must both date from the first half of 1921 » (vol. I, p. 360).

16 « They must both date from the first half of 1921 » (vol. I, p. 360).

17 « This title […] is included in the list Magritte sent Mesens of the works he was intending to show in Antwerp Feestzaal 1922 » (vol. I, p. 360).

18 « The title appears in the list Magritte sent Mesens of the paintings he intended to show in Antwerp Feestzaal 1922; in the catalogue it is given as ‘De Virtuose’ with the date 1921. » (Vol. I, p. 360.)

19 « ‘Bruxelles, Mardi — Toussaint [1 November], 1921’: ‘J’ai pondu une toile, un homme qui a peur…’ » (vol. I, p. 360).

20 « A letter to Flouquet, which must have been written very shortly after Magritte’s demobilization at the end of September 1921 […] included a description of a picture he was planning of a street scene with a barrel-organ. » (Vol. I, p. 360.)

21 « It must have been painted, on the evidence of the letters, at the turn of 1921-2. » (Vol. I, p. 361.)

22 « The likelihood that a picture displayed in this sort of photograph would have been a recent work suggests that it was painted in 1922. » (Vol. I, p. 361.)

23 « The subject suggests that the date could well have been around 1922. It seems very possible that the work is cat. 32. » (Vol. I, p. 361.)

24 « The Pascal, then, must have been painted before Magritte’s discovery of de Chirico in the second half of 1923 » (vol. I, p. 361).

25 « The Magrittes there which have been identified date from 1922 or early 1923 » (vol. I, p. 362).

26 « A painting of this title is listed in Antwerp CRA 1923 » (vol. I, p. 362).

27 « While the Magrittes there which have been identified date from 1922 or early 1923 (23.2.1), there is a possibility that this is app. 10. » (Vol. I, p. 362).

28 « It must have been completed in the first week of February 1923 » (vol. I, p. 362).

29 « Presumably it was, like the others, an oil painting done in 1923. » (Vol. I, p. 362.)

30 « All the known works in the exhibition were painted between January 1926 and April 1927. » (Vol. I, p. 363.)

31 Entrée ajoutée dans le vol. V (p. 8).

32 « The above title is included in Magritte List 1942 under the year 1926. » (Vol. V, p. 8.)

33 « The above title is included in Magritte list 1942 under the year 1928. » (Vol. I, p. 363.)

34 « Magritte’s second extant letter to Nougé after his move to Paris, a letter which can be dated to the end of September or early October 1927 (27.9.1), reports, in a passage quoted under cat. 166, that he has so far done two pictures which he proceeds to describe, as he says, poetically rather than literally. One of the works so described can be identified as cat. 166, Les muscles célestes. The other does not appear to be any extant work. » (Vol. I, p. 363.)

35 « This title is included […] in the list of nine of his recent paintings which Magritte provides for Nougé in the letter of November 1927 » (vol. I, p. 363).

36 Voir app. 33.

37 Voir app. 33.

38 Voir app. 33.

39 « The work surely dates from 1927 » (vol. I, p. 364).

40 « It would surely have been painted in the same year, 1928, or the year before. » (Vol. I, p. 364.)

41 Entrée ajoutée dans le vol. V (p. 8).

42 « The above title appears in Magritte List 1942 under the year 1928. » (Vol. V, p. 8.)

43 Entrée ajoutée dans le vol. V (p. 8).

44 « The above title appears in Magritte List 1942 under the year 1928. » (Vol. V, p. 8.)

45 Entrée ajoutée dans le vol. V (vol. p. 8).

46 « The above title is included in Magritte List 1942 under the year 1928. » (Vol. V, p. 8.)

47 « There are two further paintings with this title, cat. 259 and 260, both of which seem to date from the second half of 1928, and all the works with ‘GS’ numbers close of that of the missing work also date from 1928. » (Vol. I, p. 364.)

48 « In a letter to Nougé datable to early March 1928 Magritte tells him: ‘J’ai commencé le portrait de Goemans […]’. […] it seems possible that it was never completed. » (Vol. I, p. 364-365.)

49 « Magritte List 1942 includes the above title under the year 1928. » (Vol. I, p. 365.)

50 « Since cat. 262 and 263 are inscribed ‘ “LE CORPS HUMAIN” ’ with serial numbers II and III respectively, there must have been another work in the series, probably painted the same year [1928]. » (Vol. I, p. 365.)

51 « Since cat. 275, 276 and 277 are inscribed ‘ “L’USAGE DE LA PAROLE” ’ with the serial numbers I, II and 6 respectively, there must have been three others in the series, also probably painted in the third quarter of 1928 » (vol. I, p. 365).

52 Voir app. 43.

53 Voir app. 43.

54 « The work would have been painted in the last quarter of 1928. » (Vol. I, p. 365.)

55 « Magritte List 1942 includes this title under the year 1928. » (Vol. I, p. 365.)

56 « […] the painting may well date from 1928 rather that 1929. » (Vol. I, p. 365.)

57 « Since cat. 306, 307, 309, 310 and 311 are respectively no. 1, 2, 4, 5 and 6 of the Sens propre series, there must have been a no. 3, which would have been painted in the first half of 1929. » (Vol. I, p. 366.)

58 « As to the date of the work, the former list gives is as 1929; in the latter, after a deletion, it is given as 1925. » (Vol. I, p. 366.)

59 « We know from Eluard’s letters that Alice Apfel was in Paris in June and July 1929, and we can be confident, because of links with another letter from Magritte to Georgette written on 16 July 1929, that the letter quoted here would have been written on 19 July. This, then, is the date of the painting. » (Vol. I, p. 366.)

60 « Both of the inventories written out by Paul Eluard of the collection he sold Roland Penrose in 1938 (v. app. 52) include a Magritte listed as ‘Portrait (1930)’. » (Vol. I, p. 367.)

61 « An ‘ancienne peinture’ very probably meant one dating from the 1920s. » (Vol. I, p. 367.)

62 « Colleye’s linking of it with cat. 302 and 304 suggests that it too might have been a work of 1929 » (vol. I, p. 367).

63 « An item identified as ‘Canon’ / ‘Cannon’ / is among the Magrittes of the 1920s and 1930s » (vol. I, p. 368).

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20